Monday, July 30, 2018

Cucur Kentang Pedas-pedas Sedap

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ni saya nak kongsi resepi cucur kentang pedas-pedas sedap. Resepi ini saya dapat dari perkongsian seorang selebriti dalam majalah Mingguan Wanita. Saya pun dah lupa nama selebriti tersebut. Bahan-bahannya mudah, jadi saya cuba buat sendiri. Ini antara cucur kegemaran saya. Seperti biasa, kuantiti bahan bergantung kepada selera masing-masing. Anda boleh bereksperimen dengan bahan-bahan yang ada untuk mendapatkan cucur yang digemari.

Bahan-bahan:
Kentang - potong dadu
Cili padi - potong kecil
Bawang besar - potong dadu
Tepung gandum
Garam
Sedikit serbuk penaik Air panas
Air biasa


Cara-cara:
1. Campurkan kentang, cili padi, bawang, tepung, garam dan sedikit serbuk penaik. Gaul rata.
2. Masukkan air biasa, gaul rata.
3. Tambahkan sedikit air panas dan gaul rata. Pastikan adunan tidak terlalu lembik dan tidak terlalu keras.
4. Jemput menggunakan hujung jari dan goreng di dalam minyak yang banyak. Sentiasa kacau dan balikkan supaya warnanya sekata dan tidak melekat.
5. Cucur yang siap bolehlah dimakan bersama sos atau sambal.



Sedapnyaa! Cubalah!

No comments:

Yang Nakal-nakal oleh Usman Awang

Sesuai tajuknya, buku ini mengandungi 17 cerpen dan 8 puisi yang dengan nakal mengusik kita membuat kita tersenyum simpul membacanya. Wa...