Tuesday, July 31, 2018

DIY Pokok Hiasan ala Pokok Sakura

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ini saya ingin kongsi cara-cara membuat pokok hiasan menggunakan ranting kayu dan kertas crepe. Sebenarnya projek ini telah saya hasilkan pada tahun 2015 sebagai hiasan di dalam kelas. Tak pernah terfikir nak kongsikan dalam blog. Projek ini sangat mudah dan bahan-bahannya juga mudah didapati.

Bahan-bahan:
Ranting kayu yang kering (Pilihlah yang banyak ranting supaya lebih menarik)
Kertas crepe (warna mengikut kesukaan)
Syelek
Glue gun
Gunting
Pasu

Ranting kayu perlu dibersihkan dari sebarang tanah atau kotoran. Nak cuci dengan air pun boleh tapi pastikan kering sepenuhnya untuk langkah seterusnya. 

Kemudian, sapu syelek di keseluruhan ranting kayu tersebut dan jemur hingga kering. Setelah kering, sapu lapisan kedua syelek dan jemur hingga kering. Boleh juga sapu beberapa lapisan.

Langkah seterusnya, kita nak buat bunga-bunga sakura. Kita perlukan kertas crepe, guna yang murah pun ok, warna mengikut kesukaan masing-masing. Kalau bunga sakura, tentulah pink dan putih kan. Potong kertas crepe bentuk bulat. Di sini, saya potong bentuk bunga. Mudah saja, lipat kertas empat segi sebanyak dua kali dan potong keliling membentuk bulatan. Tak perlu sama bentuk pun tak apa, bunga kan unik, bukannya terhasil dari acuan.


Jemput di tengah kertas dan bentukkan seperti di bawah.


Buat siap-siap banyak-banyak supaya mudah untuk kita gam pada ranting.


Langkah seterusnya, bolehlah gamkan bunga yang siap tadi pada ranting kayu yang telah kering. Susunlah ikut citarasa masing-masing. Makin banyak bunga makin menarik.



 Ranting yang hampir siap. Tak ada gambar pokok di dalam pasu. 
Ranting yang dah siap ni bolehlah disusun atur di mana-mana yang anda suka.

Selamat berkreativiti!


No comments:

Yang Nakal-nakal oleh Usman Awang

Sesuai tajuknya, buku ini mengandungi 17 cerpen dan 8 puisi yang dengan nakal mengusik kita membuat kita tersenyum simpul membacanya. Wa...