Monday, July 30, 2018

Membezakan Asid dan Alkali Menggunakan Bahan di Dapur Anda

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pelbagai bahan di sekeliling kita mungkin terdiri daripada bahan asid, alkali atau neutral. Kita boleh mengenal pasti asid dan alkali dengan menggunakan kertas litmus, kertas pH, larutan penunjuk universal dan larutan penunjuk bikarbonat.

Selain bahan-bahan yang disebutkan di atas, terdapat satu bahan yang mudah didapati di pasar yang boleh digunakan untuk membezakan asid dan alkali. Nak tau apa bahannya? Lihat gambar di bawah.

Imej dari Google

Pelik? Ajaib? Ya, betul. Kobis ungu atau red cabbage ini boleh digunakan sebagai penunjuk untuk mengenal pasti bahan asid dan alkali.

Sebelum menggunakannya, kita perlu kisar kobis ungu bersama sedikit air. Kemudian tapis untuk mendapatkan larutannya. Larutan penunjuk kobis ungu akan berubah warna di dalam bahan asid dan alkali.

Warna merah dalam asid, warna ungu dalam larutan neutral dan hijau dalam larutan alkali 

 
Warna larutan penunjuk universal dalam asid, alkali dan larutan neutral 

Saya pernah menjalankan aktiviti ini di dalam kelas kimia tingkatan 4. Berikut adalah keputusan yang diperoleh.

Larutan berasid

Larutan alkali

 Larutan neutral
Nota: Peluntur di hujung sebelah kiri adalah larutan alkali. Lama kelamaan warna dilunturkan disebabkan oleh sifat bahan tersebut yang melunturkan

Memang cantik, memang menarik dan mengujakan. Anda boleh bereksperimen dengan menggunakan pelbagai bahan yang terdapat di rumah anda. Selamat mencuba!

Tambahan: Di bawah adalah keputusan ujian menggunakan kertas pH menggunakan pelbagai bahan berbeza.





Nota: Keputusan ini tertakluk kepada bahan yang digunakan di dalam kelas pada ketika itu.

No comments:

Yang Nakal-nakal oleh Usman Awang

Sesuai tajuknya, buku ini mengandungi 17 cerpen dan 8 puisi yang dengan nakal mengusik kita membuat kita tersenyum simpul membacanya. Wa...